tisdag 30 september 2008

Minns ni?

Minns ni när suddgummin doftade gott?

Idag hade pojkarna fått nya suddgummin i skolan (och pennor..sponsrade av en stor bank). Och när O glatt visade mej sitt nya suddgummi, snusade jag automatiskt på det.

Varför gör du alltid sådär mamma?? Undrade han. Vadå? Nå snusar på suddgummina!?

Öh?

Hur skall jag beskriva till min tioåring som är uppväxt i en värld var suddgummin inte får dofta gott eller se ut som något ätbart, att när jag var liten, för sisådär trettio år sen, var suddgummina orsaken till att man ville gå till skolan! Dom var små, färgranna, roliga, och framförallt så doftade dom gudomligt gott!! Mina favoriter var de små kinesiska suddgummina (rektanglar med räfflor på mitten, med ett genomskinligt plast tvärsöver, som var dekorerat med diverse kinesiska teknade figurer eller blommor), som doftade olika beroende på färg, och kostade 10 penni styck i pappersaffären brevid skolan. Mina favoriter var den gula (doftade starkt till citron) och den djupt rosa (doftade underbart parfymigt), och dessa satt man sen och snusade på dagarna i ända. Om de fungerade som suddgummin minns jag inte.....jag minns bara att de skräpade mycket när man använde dem....

Men dethär kan ju inte tioåringen förstå....
Han begriper inte vad en pappersaffär är, eller hur mycket 10 penni är...eller
att nån har velat gå till skolan bara för att få snusa på sina suddgummin....
..när suddgummin idag inte doftar nånting annat än plast.....

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,det var tider det!Och när pennan var trekantig och hade en vit svan i ändan som smakade som nagellack doftar.Till all lycka finns ännu de suddisar kvar med vilka man kan sudda långa "korvar" och tävla om vem som får denlängsta....

Lena sa...

Jo tack, jag delar såväl dessa minnen som erfarenheter med dig! Jag kan inte heller låta bli att snusa på min förstaklassists suddgummin, men har nu också insett att suddgummina faktiskt inte doftar något längre :-0 Varför i hela friden??

Anonym sa...

Jaa!! Jag tror att just på grund av alla dedär gummina man åt på skoltiden har gjort en till den man är idag..... i både gott och ont, för inte kunde det ha varit hälsosamt att äta 2-4 suddgummin/dag hur gott de än smakade och doftade. För att inte tala om hur många meter sammanlagt man ätit blyertspennor eller gnagat på pulpeten i all tråkighet. En och annan blomkruka under graviditeterna har väl gjort sitt det också för att inte tala om hur många granar man ätit då man som liten gick i skogen med kompisen som fick en övertygad om att granbarr är hälsosamt.....

PiaMaria sa...

...marion...jag har ett telefon nummer till en bra terapeut.....


Puss P

Anonym sa...

Joo! ett litet samtal med dr Phil skulle nog inte skada efter alla barndoms traumor.....