söndag 5 oktober 2008

Höstigt veckoslut

På fredagen kom K hem från Sydafrika. Jätteroligt att han inte behövde stanna borta längre...jätteroligt var det också att hans kappsäck tillslut hittade hem....trots att den beslutat sej för att stanna i Paris lite längre än han.......


På lördagen fick vi sen besök av Ks bror med fru, som kom till oss över veckoslutet.

Först var vi och såg Finland-Sverige matchen i amerikansk fotboll, sen åkte vi till Carma på middag. Middagen var helt underbart god. Vi åt en femrätters måltid och satt där i flera timmar. Det var första gången jag åt på en restaurang med Michelin-stjärna, så det var ju lite extra festligt. Maten var härlig, vinerna jättegoda (vi lät den kunniga personalen = Ks brorsdotter) välja vinerna åt oss, och personalen var superproffsiga och jättegulliga (Tack Mallu för en fin kväll!!) Efter Carma besökte vi Tornins terassbar, vyerna därifrån måste man ju bara visa sina långväga gäster.
Efter en avstickare till en nyöppnad bar vars namn jag inte minns kom vi hem, bara för att mitt i natten inse att vi är utan nycklar. Kikade försiktigt in hos grannen, och såg till min stora lättnad att han fortfarande var vaken och kunde släppa in oss (jippii för nattsuddar grannar med reservnycklar).

Idag tog vi en promenad ner till stranden i det underbart vackra höstvädret, sen åkte vi in till stan och gick på strömmingsmarknaden (tillsammans med hela resten av världen kändes det som.....jag har ALDRIG upplevt så mycket folk där som idag), och sen tittade vi in i Tidningsmuseet.

Nu ska jag tvätta lite byk, värma bastun och sen ska vi ha strömmingsmarknadsmiddag med diverse fiskar, svartbröd och abborrkukko och en iskall öl.
Vilket trevligt veckoslut det har varit!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag glömmer heller aldrig en gång för länge sen då vi var i Budapest och åt på en "fin" restaurang. Vi beställde nånting som hette i våra öron Pakon,pakon pacon!! Mums tänkte vi ... så exotiskt. Och vi betedde ju oss sådär som om vi visste precis vad det var frågan om, log och tackade sådär proffsigt. Nå vi väntade en stund och in kom gubben men en tallrik som var stor som en pizzatallrik, du vet! På den fanns en minimal köttbit 1cmx1cm och på den köttbiten var det några "grässtrån" i kors. Gubben som hämtade in denhär gourmet portionen såg just sådär skitförnäm ut som tänkas kan på sådana här ställen. Nu känner du ju mig ganska så bra så du kan tänka dig hur färgen ändrades i mitt ansikte och bra att jag inte steg upp och skrepphängde gubben i närmaste kristallkrona. Vad lärde vi oss av detta. Desto finare namn på maten, desto obetydligare portion.... och desto dyrare. Jag kan se hur köksmästaren står med sina hjälpare i köket och skrattar åt.. dumma betalande turister. Tacka vet jag Rosso eller Kotipizza.