torsdag 25 september 2008

Juntti-Einari



K kommer ALDRIG att få lov att döpa våra djur. Vår nuvarande katt heter Carlo. Carlo Katt. (På finska heter han Carlo Kolli= Carlo hankatt, på italienska heter han Carlo Gatto). Jag tycker att det är ett fint namn och jag tror att Carlo tycker det också.

Han är döpt efter Carlo Riva, snubben som designade vår båt. Jep...
Vi käbblades om att skaffa katt. K sa att den dagen han har en Riva, får jag en katt. Han bär på en ensinnig åsikt om att katter ska alla bo på landet och få gå i det fria och leva på möss och solsken.
Tackolov hittade han en Riva (=vår båt, en gammal italiensk träbåt), och så fick han svälja stoltheten och åsikterna om fria glada katter på landsbygden, vi fick en katt trots att vi bor i stan.
Jag tyckte det var lustigt att en jäkla båt bestämde över när jag fick min katt, så jag döpte katten efter båtens planerare, signore Carlo Riva.
Och därför heter Carlo som han gör....fast idag blev K fast för att kalla honom Juntti-Einari Karvanaama.......och den förbannade katten lystrade.

K får aldrig namnge något av våra djur...ever...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner till detdär med att kärt barn har många namn. Vår master heter så fint som oelandicas Jose, men här hemma är det hosan den kallas. Den lystrar också till: Mamisi mamisi. Då den hör: ett hostande från nån av oss och sedan "voi herregud" då vet den att nu har det kommit en fis som svider i ögonen och då hoppar den ner från soffan. Den är sååå klok vår Hosan!!!

Carlo är ett perfekt namn för en katt med Italienska anor. Min grannes katt hette Virtanen och det säger mycket det!!!

Ullis/Leva på landet sa...

Carlo är väl ett bra namn på katten. De lyssnar nog efter tonfallet mest. Kan kalla vår många olika saker och hon lyssnar.

Ha en bra helg!
Kram Uliis

Krisse sa...

Onnellisia syksyisiä kissanpäivia Carlolle ja perheelle.
T.Krisse

Meillä on Helmi ja Laura kissat ja koiruus Kauko

PiaMaria sa...

Kiitos och tack! Jo våran Carlo lystrar också till ordet Mamioso....han är en mafioso i mammas gäng....mao en Mamioso!