måndag 21 juli 2008

Mina nya kökstavlor




För hundra år sedan hade min släkt en affär. Huset där denna affär (en lanthandel ute på en ö i östra skärgården) var, tillhör fortfarande släkten , och är nu mina föräldrars sommarhus.
Mamma hittade gamla kvitton på vinden som var från tiderna då "Fina Faster" (som var min mormors faster) hade butiken, och gav mej några av dessa underbart vackra kvitton. Ett var faktiskt daterat på min födelsedag 17 oktober....men redan år 1916.....alltså ett tag innan jag föddes. Då hade hon bla mottagit 1 kg kryddpeppar för 4.80 mk, 10 kg mannagryn för 9.50 mk, 10 kg potatismjöl för 11.50 mk, 4 pkt jäst för 4.80, 10 burkar sikoria för 9.80 och 40 pkt standard för 10.80! Denna frakt hade mottagits vid saltbodan nere vid stranden (frakten kom med skuta från fastlandet), och såldes sedan från affären, som i bybornas mun kallades Finas boda.
Nu, hundra år senare heter huset mina föräldrar har, fortfarande "Fina Fasters"....namnet och minnet sitter kvar i folkmun trots att bodan inte har funnits på länge.
Ljuvligt!!
Nu fick jag en del av denna historia hem till mej, här på en annan ö, och jag är så glad för dem.
Nu pryder de väggen ovanför matbordet, och är hur snygga som helst.

25 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Å vad fina tavlor du gjort av kvittonen.. Och personliga, speciella samt nostalgi.. kram!

Sirkka sa...

Tack får dig, jag kommar just till bastu och jag hittade att du är kommentare mig blogen.. Tack så mycket! Fårstor du .. no men jag vet att jag kan inte sriva så bra svenska , men nu jag vill ha sriva. hi.
Trevliga god afton.

S o F sa...

Så fint det blev! Vackra minnen med affektionsvärde.

Det blir ju alltid nåt extra med en historia bakom tingen.

Kram!

päivi sa...

ihanat taulut...
niin tunnelmalliset ja aidot! ja tuollaisia laskuja saisi minun postilaatikkoon tullakin!

t.päivi

PiaMaria sa...

Päivi....R:n ensimmäinen kysymys laskujen nähtyjään olikin " Herrajumala onko noi maksettu?!???"

....mamman poika......

;o)) Pia

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Vad kul med historia bakom dina väggalster!!! Dessutom jättefina!!! Med risk att verka lite korkad... Gärg?? Vad är det? Teckningen över munnen?? //Linda;o)

...frågar man inte får man ju aldrig veta...

Amber sa...

Pia those are beautiful! I love how you framed them. I also LOVE your candelabra/chandieler! You have such a beautiful house! I love your decorating style.

IKT i min vardag sa...

Tänk att en räkning kan vara så fin! Det var superfint!
Vilken härlig tapethistoria i förra inlägget, men det blev ju himla snyggt också!:-)

Kram

Krisse sa...

Taas piipahdan, ihanat taulut ...

Vardagstugg sa...

Måste ju vara jättekul för dig att ha med tanke på all historia bakom! Blev jättefint!


Annelie

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken härlig idé. Nu får du ju lite minnen bevarade samtidigt som det blir en jättefin dekoration.

kram Ullis

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Men vilken kul idé!

Kram Annica

Sarppa sa...

Ihana blogi sinulla...

sabina sa...

Oj vad fint!! Vackert och personligt!

Historien om er tapet är underbar! Tapeten ser jättetjusig ut!

Marja Kristiina sa...

Minusta tuon parempia sisustusesineitä ei oikeastaan olekaan; vanhat, rakkaat esineet ja asiat, suvussa kulkeneet, täynnä historiaa ja nostalgiaa ja itselle tärkeiden ihmisten kädenjälkeä. Kanonfina och härliga tavlor!

Anonym sa...

ååååh vilka vackra bilder, och tavlorna är toppenvackra. vilket fint hem du har! stor kram sara

leena sa...

Hienot!

Lena sa...

Å vad vackra de är tavlorna! Vilka vackra minnen...

Millas hem sa...

Hej!
Ville bara säga att jag tyckte så mycket om "Ellenkortet", jag förstorade det och kortet ser så gammalt och charmigt ut. Bara "foppa" tofflorna avslöjar tiden! :)
Kram Camilla

hagagården sa...

Ååå så fint det blev i din sy o pyssel hörna.
jätte fin blogg du har.
ha det gott
ninni

Lilla huset på prärien sa...

Självklart får du länka! Jag blir jätteglad och stolt såklart :)

Kram Jenny

Krisse sa...

Aurinkoista viikonloppua! T.Krisse

E* sa...

Å-tack för din kommenatr inne hos mig-såg den inte förrän nu, vilken mysig blogg Du har! Å vilka härliga Tavlor Du gjort! Bra idé!
Kan komma tas efter.../kram

hagagården sa...

vilka härliga tavlor,jätte snyggt
ha det gott
ninni

Granne med Selma sa...

Vilken otroligt vacker bild på kronan, dina tavlor och din vägg! Så harmoniskt på nåt vis!
/Sussie