fredag 18 juli 2008

Gucci


Har jobbat hela veckan med att pyssla ihop en sy/pysselhörna åt mej. Denna hörna ligger i vårt sovrum. Det blev lite utrymme ledigt då vi gav tvn till ungarna och kastade ut den fula gamla strumpbyrån.
Nu är jag ganska nöjd med sovrummet. Först var jag det inte. Våra sovrum ligger på övre våningen och har snedtak, alltså är rummen delvis ganska låga.
När vi köpte huset var rummet tapetserat med hysteriska 80-tals tapeter med mycket grälla rosor på....urk....
Var lite vilse i vad jag ville ha, så jag valde en terracotta orange tapet till sängväggen (vår säng är mörkt trä). Snyggt....ett tag......
Men sen kom vintern och jag insåg att sovrummet var för mörkt. Det kändes litet och var mörkt.

Sen såg jag av en slump en tapet i en svensk inredningstidning (minns inte vilken..) där nån hade tapetserat sin tambur med Gucci-tapet. Alltså en tapet med Guccis flowing G-mönster på. Helt på riktigt. Först skrattade jag och trodde att det inte kunde vara sant. Sen kollade jag hos Gucci, och visst fan, dom hade en Gucci-home serie som innehöll tapeter. Men det var fortfarande löjligt.

Men sen plötsligt ett halv år senare när jag var helt färdig med min förbannade terracottatapet, så var inte Gucci så dum mera. Näp. Från att ha varit ett skämt blev tapeten plötsligt en tvångstanke för mej. Den var så kitch och annorlunda och omöjlig, så ingen kunde ju ha den. Men jag skulle ha den....
Nu var det den och ingen annan jag ville ha. Punkt slut.
K reser mycket i sitt arbete, så vid varje resa fick han äran att uppsöka den lokala Gucci-affären i jakt på min tapet.
Så min gulliga karl har tassat in hos Gucci både i Moskva och Atlanta och frågat efter tapeter. I Atlanta kontaktade dom dessutom hela amerika för att finna min tapet...men tyvärr var den utgången ur sortimentet och fanns endast i Italien mera.
Tur då att jag tappade båtens bensinkork i havet och vi måste åka till Sarnico i Italien för att hämta en ny (long story....berättar den en annan gång..).
Så nu fick jag en chans att åka till Milano och Gucci och köpa MIN TAPET! Och den var just så kitch och löjlig och snygg och rolig som jag hoppades. Den är ursnygg...den ser ut som en vit tapet, men i rätt belysning kommer flowing G fram i pärlemotryck.

K är jättenöjd....han vet att med en Guccitapet på väggen kommer jag aldrig mer besvära honom mera med att tapetsera om väggen...nep för det här huset kommer att säljas med säljsargumentet "Äkta Gucci-tapet i sovrummet".
Fast en gång till får han nog gräva fram tapetklistret....
för jag köpte en rulle extra.....den har jag sparat till den dagen då jag har en egen stuga med utedass.
Jag kommer att vara den enda mänskan i hela världen med ett utedass inredd med äkta Guccitapet från Milano. Ett rött utedass med vita knutar och inredning av Gucci.
Så ska mitt dass se ut!

15 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Haha. Den enda med gucci-utedass...det låter flådigt det:)

Jag gillar tapeten!

Kram Annica

Piffa och Puffa sa...

Vad avundsjuk jag blir. Såg att Pernilla Wahlgren också har en Gucci tapet och jag vill också ha en. Finns det ingenstans i Sverige som dom tar hem sådana tapeter? Din i sovrummet är bara sååå snygg. Får man fråga vad en rulle tapet kostade?
Kram Anette

PiaMaria sa...

Den var inte ens dyr. Jag vill minnas att den var 65 euro rullen i Milano....men tyvärr finns den inte att finnas annanstans...believe you me I tried! (Den är som sagt ett parti som gått ut redan....det finns inte Gucci-tapeter i produktion längre....synd....)

Ullis/Leva på landet sa...

Läckert med tapeten och vilken historia sedan. Tänk att ni var tvungna att åka till Italien. Det var ju prickigt. Skulle vilja se det utedasset.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Skrattar!!!!!! Gu' vad du har kämpat!!! Måste dock erkänna att en sån tapet viste jag inte ens att det fanns! Men snygg är den! Låter dessutom riktigt snajdigt att ha "fläskat på" med Gucci på väggarna!!!! //Linda ;o)

Vardagstugg sa...

Vad fint det blev!

Annelie

Sirkka sa...

Tack så mycket!
Jag vil ha att du kommar snart tilbacka, och du säger ihanaa:))
Jag kan sprata svenska mera, men om måste skriva sen kommar så, du vet...
Tack!

Stina sa...

Vilken fin bld av rummet.
Snygg tapet!
Kram

leena sa...

Vau, mikä hieno tarina tapetilla! Ja kiltti mies sinulla!

Anne/ Huvilaunelmaa sa...

Min Ida blev så förvånad =0, då hon såg bilden på en bekanting, nämligen lilla Ellen! Så ni har gästat släktingar på ganska nära håll! Sköna sommardagar, kram Anne

Marja Kristiina sa...

Voi kiitos, olet ihana!

Aivan huippu tapetti!!! (Ja koko huoneessa on just sitä omaa ainutlaatuisuutta ja ideaa jota peräänkuulutan omaankin kotiini.)
Puhumattakaan koko tarinasta :-)

Ha det så gott!

Lena sa...

Det var en kul historia! Utedass med Gucci-tapet, jojo minsann :-)

Och oj vad du varit produktiv, massor med ljuvliga bilder och inlägg!

Ha det gott! Lena

Nicole sa...

WOW, kanske bäst att spara tapeten du har kvar, kan ju bli riktigt värdefull med tiden =).

Snyggt blev det!

Anonym sa...

Hur får jag tag i den där gucci tapeten? sjukt fin

ninakristin sa...

Hejsan!
Har letat överallt efter Guccitapeter, men tyvärr tillverkas de ju inte längre:-(. Såg i din text att du hade en rulle kvar, Jag betalar bra för den om du skulle känna för att sälja!
Mvh Nina