söndag 15 juni 2008

Min adoptivhund

För några år sedan skulle vi skaffa en hund. Det skulle vara en Chihuahua, och jag hade redan varit i kontakt med en kennel, och vi hade redan sett ut en liten chihu åt oss, den hette Pikkupähkinä. Jag ville så hemskt gärna ha den.
Sen fick jag ett allergiskt anfall när jag satt och skrev på mitt slutarbete och käkade solrosfrön en kväll, och hamnade på allergisjukhuset på tester.
Testade positivt för solrosfrön och hund....och en massa annat. Det var jättesorgligt. Dom gjorde en mycket grundlig allergitest på mej, och det visade sej att jag är latent allergisk för hund. Det finns alltså en allergi hos mej som inte har brytit ut ännu, men som kan bryta ut ifall jag blir kroniskt utsatt för allergenerna. I mitt fall hundhår. Suck och stön och många tårar....
Man kan ju inte ta en hund som familjemedlem, bara för att sen måsta ge bort den för att man är allergisk......jag vet att mina barn hellre gett bort mej än hunden ifall detta skett...

Jag fick begrava tankarna om en söt liten hund i vår familj, istället fick jag en katt ( som jag alltså inte är allergisk för)

Carlo var mer än välkommen och vi älskar honom alla som en familjemedlem, men till min stora lycka, har famijen utökats ännu.....med en liten söt hund!

Det är grannens Jack Russel terrier Funny. Hon är helt juvlig! En pigg liten fröken som kommer skuttande nästan varje gång man öppnar bakdörren, hon är som hemma hos oss och hon kommer fint överens med Carlo (bara man ser till att det blir jämn utdelning av matbitar, annars kommer han med tassen..).
Hon är så juvlig när hon svansar in och hälsar på alla, käkar lite kattmat och lägger sej sen i soffan för en liten tupplur. Grillar man på terassen lägger hon sej brevid och vaktar kokkandet. Hon har tillochmed en egen dyna som hon får ligga på när hon vaktar vår grill.
Idag städade jag uppe i sovrummet när Funny kom farande, hon hoppade upp i sängen och for omkring som en virvelvind. Jag skrattade så jag kiknade.Värre bäddning har jag sällan skådat.
I går hoppade hon in när K just kommit från Taiwan och hade present utdelning. Hon satt där i soffan och såg jätteivrig ut....Vad har du hämtat åt mej då??? Hon fick en liten snacksbit och var jättenöjd :o)) Vi påstod att han hämtat den från Taiwan till henne.

När Carlo rymmer och vi sen inte är hemma när han beslutat sej för att komma hem, då går han över till Funnys hem istället, där finns det nån som tar emot honom, när Funny sticker hemifrån, kommer hon rakt till oss, här finns det alltid en puss och en kram att få.

Min lilla sötnos, min adoptivhund Funny!

Inga kommentarer: