söndag 25 maj 2008

Huvudvärk

Vaknar man med dånande huvudvärk en söndagmorgon, brukar man ha sej själv att skylla. Oftast.
Men inte i dag! Jag har vakat hela natten tackvare en galen näktergal som skrikit i björken ytterom vårt sovrumsfönster hela natten....precis hela natten.
Först satt jag ju uppe sent eftersom jag skulle se schlagerfinalen. Sen var jag en runda i trädgården och kollade att allt var bra med ungarna som bestämt sej för att sova i tält med grannens pojke inatt. När jag äntligen nappat katten under armen och sisådär vid tvåtiden skulle krypa under täcket, så började det där förbannade härjande i björken. Carlo blev ju helvild och skulle sitta i fönstret och vakta munsbiten, jag låg i sängen och försökte få sömn. Efter ett tag insåg jag att fågeleländet inte tänkte ge upp eller byta träd, så jag tassade iväg till pojkarnas rum och deras sängar, men kucku heller, näktergalningen hade säkert högtalare för också dit hördes den, så även till sofforna i vardagsrummet. Att sova i bastun kändes inte hemskt lockande, så efter att ha några gånger fräst "Håll käften!!" till den (om nån råkade komma hem med nattbussen just som jag stod i underkläderna i sovrumsfönstret och stred med en björk så tror den nog att jag har några skruvar lösa..) gav jag upp och gömde mej under alla täcken och dynor i sängen. K är på keikka så jag snodde hans också.
Tillslut slumrade jag till, och vaknade för en stund sen halft ihjälkvävd med huvudet under 6 kuddar och två täcken, med en sprängande huvudvärk, och fågelfanskapet fortfarande skrikande i trädet utanför.
Hur orkar den?
Vänta bara tills du somnar lilla näktergal, då tänker jag ställa mej brevid ditt bo och sjunga hela jävla natten. Så det så!

Ps lilla näktergalning....Sofia sa att jag ska skaffa en pistol och pliffa dej....hon är från landet så hon vet hur sånahär saker ska skötas.....bara så du vet......om jag vore du skulle jag passa mej jäkligt noga i fortsättningen....annars kanske du stöter på fåglarnas Dirty Harry. Come on, make my day!

Inga kommentarer: