onsdag 14 maj 2008

Flagghissning II





Idag var vi på veckans andra flagghissning. Denna gång var det på MYS. Vi fick skjuts dit av våra brygg-grannar Sipe & Ari; i deras nyinskaffade, jättefina Tiiskeri. Vågorna var höga och det var förbannat kallt, men alla mådde bra.
Efter flagghissning och möte var det bastudags , och O simmade två gånger....trots att det bara var 8 grader ute....
R var inte helt i skick och var ganska tyst och trött ...och när vi just kom hem visade det sej att han har feber...stackarn.
Honom är det synd om, vi andra njöt av att vara på sjön igen efter en lång vinter.
Eller som min vän Sipe plötsligt ropade till skepparen: "ÄLÄ AJA OJAAN!!" när vi närmade oss ett grund.
Jep. Vi får alla vänja oss vid att sommaren är här snart.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Karin heter jag, från Skövde i Sverige. Det började med att jag letade efter bilder från Bergamo och sen var jag fast och fortsatte läsa din blog av bara farten.
Vi skall till Bergamo i september, min man och jag, först fem dagar i själva stan och sen en vecka som vi skall resa runt i norra Italien.
Dina bilder inspirerade mig, det känns som att jag redan är där, trots att det är flera månader kvar.

Ha det bäst!

//Karin

Anonym sa...

Kom på en grej till.
Vad får vi inte missa i Bergamo?

//Karin igen

PiaMaria sa...

Hej Karin! Vad roligt att du hittade hit!! Välkommen!
Bergamo var vi i endast en dag och en natt...så min erfarenhet är ganska begränsad, men vi tyckte alla att gamla stan uppe på kullen var underbart vacker! I september fungerar linbanan igen, så ni, lyckans ostar, kan använda den! Annars verkar Bergamo vara som en bank-förstad till Milano, med världerns alla banker representerade ( iallafall i området vi bodde i).
Prisklassen i Bergamo är helt ok, men så fort ni reser därifrån blir det billigare! ;o))

Var i norra Italien har ni tänkt resa?
När vi reser, försöker vi undvika turistfällor, alltså åker vi aldrig på paketresor, utan gubben min skräddarsyr våra resor,och dessa har alltid varit mycket lyckade.
I fjol bodde vi i Manerba vid Garda-sjön, varifrån vi gjorde dagsutfärder till bla Riva del Garda (turistfälla men vacker), Sarnico, Venedig och Gardaland(jättefint nöjesfält) och Milano.
I år åkte vi till Deiva Marina och gjorde utfärder i omnejden.
Norra Italien är underbart vackert, och ni kommer säkert att älska det!

Hoppas du hälsar på igen Karin!
:o) Pia

PiaMaria sa...

Karin!!
Jag glömde!!
Missa inte för allt smör i småland Il Duomo i Bergamos gamla stad!! Den är underbar! Jag hade hört av en bekant att den innehåller de mest underbara träarbeten i världen. Okay....vi kom dit och vandrade in..ja det såg helt trevligt ut med gyllene kungar och diverse statyer...och en turistshop. Men gudomliga träarbeten?? Näe...
Sen gick vi in i lilla kapellet till höger. Heliga modern. Vacker som alltid, men världens vackraste träarbeten...knappast...
Vid dethär skedet var vi redan på väg bort när lillebror ropade att det fanns en dörr på vänstra sidan av Il Duomo som vi inte tittat in från ännu.
WOW!!??!!!?? De mest fantastiska träsniderier i takena, gobelänger som inte kan beskrivas, ljus, alttare, tavlor, allt, allt ,allt som tillhör en italiensk kyrka och lite till, och jag står mitt i detta magiska utrymme och inser att det är en av de mest mäktiga syner jag skådat....och samtidigt inser jag att jag nästan missat det...


Missa inte kyrkan! (och det finns en trevlig bar vid piazzan framför kyrkan där man kan pusta ut efter kyrkobesöket och väl kan ta en öl och njuta av gamla stans anda ;))
P