lördag 19 april 2008

Lördagmorgon


Är den bästa morgonen på hela veckan!
Jag vaknar alltid tidigt. Förr tyckte jag det var en pest och en pina att inte kunna sova länge, numera tycker jag det är den härligaste stunden , som ett bonus på dagen, som jag får ha bara för mej själv.
Katten och jag tassar ner till köket, han får en bit mat, jag sätter mej vid datorn medan kaffet rinner i kokaren, jag tänder några ljus och när kaffet är klart läser jag tidningen med katten, länge och väl. Radion är på helt sakta, resten av världen sover ännu. Ibland springer jag en runda innan jag fixar frukost. Havet är som vackrast och naturen som ljudligast när solen går upp. Bilden ovan är från en morgonpromenad på påsken. Den morgonen då isen sprack så det smällde om det.
Medan jag sitter och skriver detta, klockan sju på lördag morgon, smyger O ner. Som ett sömndrucket troll står han vid dörren till köket och undrar vad klockan är. Sju.
Jaaha, säger han och kryper upp i soffan och somnar om under en filt.
Jag har min morgon ännu en stund helt för mej själv.

Inga kommentarer: