tisdag 26 augusti 2008

Angst

Min väninna är flygvärdinna. När hon plockar upp i planet efter en resa, brukar det bli kvar diverse damtidningar som lämnats som skräp. Hon läser dem och dumppar dem sedan hos mej. Jätteroligt! Mest av allt älskar jag när hon kommer släpandes med utländska mode och inredningstidningar som inte går att få tag på här....tackavet jag Milano-, New York- och Paris-flygningarna ! ;o))
Idag kom hon igen med ett lass med tidningar. Jade, Elle och Gloria.
Jippii...tänkte jag när jag kom hem efter en LÅNG dag på jobbet som tog slut först efter åtta på kvällen. Tvättade bort sminket, pussade familjen godnatt och meddelade att nu tar jag mamma-time-out och gräver ner mej i sängen med mina blaskor och har en avslappnande kväll.

Nix.Nada. Kucku heller...

Herreguuuuud sån angst domdär tidningarna orsakade mej!?

Man känner sej ju helt misslyckad efter att ha dragit en såndär överdos av tantblaskor!
"Hoppas du har kvar förra årets Chanell-plånbok, för den är trendig ännu i höst!!" Ööh....hade jag ens haft en endaste en plånbok a' 1000 euro så hade den för det första varit tom pga att jag slösat alla mina pengar på att köpa den, och för det andra min plånbok i all evighet för sådär dyra plåmssor byter man inte ut enligt säsongens mode....(fast det är ju tur att förra årets modell är modern ännu....bara så ni vet alla som har en sån....)

Sen känner man sej helt misslyckad i sina skönhetsrutiner när man läser en artikel på tre sidor om hur man ska sköta sin hy när man är 30+, och man aldrig ens hört om hälften av produkterna, och därmed inte ens begripit att man borde sakna dem!?
Herreguuud jag blir rynkig pga okunnighet!! Räknade snabbt ihop att hela min nästa lön går åt till att köpa hudvårdsprodukter, ifall jag tänker kasta mej med i racet och inte se ut som ett hundraårigt russin innan jag är 40.


Och resepten sen?! Vi ska ha vänner över för kräftskiva på fredag kväll. I mitt enfald trodde jag att det räcker med traditionella kräftor, toast, nån matig paj med sallad samt efterrätt plus jättegoda drickor. Men nej...inte det heller har jag förstått rätt....
Miniblinier med kaviar eller dill-gurkcrostiner, kräftrosetter, grillad lammcarre', tomat-zuccinipaj eller thailändsk hönsgryta. Därefter kräftor med toast. Till efterrätt hallon-melon sallad eller hallonsorbet a'la Colonel. Och vinlistan tog en halv sida.....
Och en av artiklarna heter "Mutkattomat rapujuhlat" (=Enkel kräftskiva).

AAAARGHHH!!!!

Jag trodde att jag skulle slöläsa lite tidningar och sen dåsigt lägga dem ifrån mej och sova en lugn natt drömmande om nätta kläder som visas i nord-italienska vyer.
Istället sitter jag här och stirrar framför mej och lider av all världens angst.
Jag har ju fel i allt!

Eller så inte....
kanske det fiffigaste just nu skulle vara att kasta ut tidningarna bums genast, skita i deras goda råd och låtsas att jag aldrig hört att man ska använda 14 olika krämer i sitt ansikte varje kväll före man går till sängs....mitt ansikte är förtillfället så trött att det inte hann registrera det i alla fall....
Jag fortsätter att vara nöjd med min söta plåmssa som jag hittade på loppis och som jag gillar, jag fortsätter med min favorit fuktighetskräm i ansiktet, och jag tänker definitivt bjuda på kräftor med toast och matiga pajer med sallader på våra kräftskivor...med massor med dricka som vi bjuder på för att VI tycker att de är goda,
inte för att det stod i en blank blaska om att dom är det.

Just det. Nu tog min angst slut...
Godnatt! :o))

6 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Tycker du kan vara helnöjd med det som du har det. Tur att man inte kommer över de där tidningarna så slipper man fundera på hur fel man gör och är, *s*.

Kram Ullis

Galleri MochB sa...

Tänk hur lätt vi påverkas, men tänk hur lätt det ändå är att låta bli att påverkas...:O) Jag skulle definitivt föredra din variant! om det så gäller plånboken, ansiktskrämen eller kräftorna...

leena sa...

On aina niin hauska lukea näitä sinun kirjoituksia!

Lena sa...

Just det! Jag har slutat läsa de blanka blaskorna och ersätter dem med bloggläsande nuförtiden. Känns mera verklighetstroget och bekant ;-)

Anonym sa...

Hejsan Pia!!!
En billig och bra ide`från en trogen arbetskompis. Nästa gång du åker metro istället för mercedes så ta en bunt med tidnigar från den stora lådan vid ingången till metrostationen.ALDRIG mer tråkiga hemmakvällar utan härliga upprepningar på det "SISTA NYA" som hänt i världen. Och glöm inte seiska!!!!!

Lilla huset på prärien sa...

He, he... du skriver roligt du! Jag håller med helt och hållet om all ångest. Det finns så mycket man ska göra och så mycket man ska ha. Men vi får inte glömma att det är en INDUSTRI som vill SKAPA behovet hos oss. Det gör de genom tidningar och andra medier. Stå på dig, vi duger som vi är, våra plånböcker duger som de är. Det kunde ju bara var a liiite mer inuti dem kanske :)

Tack för din lilla kommentar hos mig!

Kram Jenny