tisdag 26 februari 2008

Härliga hemska vår

Jag har ett brinnande hat-kärlek förhållande till våren. Ju äldre jag blir, desto mindre gillar jag vinterhalvåret och desto mer ser jag fram emot våren. I mitt förra liv (dvs livet före barnen) åkte jag till Lappland och skidorten och levde skidluffarliv under hela den mörka årstiden, i mitt nuvarande liv (dvs mitt nuvarande liv med barn) blir jag glad om det finns snö på julafton och sportlov, annars får det gärna vara 10+ grader under resten av vintermånaderna. Det har nog att göra med att jag blivit lat och bekväm på gamla dar....jag varken orkar, vill eller kan skotta snö varje morgon för att komma ut ur huset och för att hitta min bil, jag är livrädd för att köra i halt väder men för bekväm för att ställa bilen på vintervila och använda allmänna fortskaffningsmedel. Okej, för barnens skull kunde det ju finnas snö på vintern, men kanske det skulle räcka med decembervinter? Sen kunde våren komma

Nu har det då äntligen blivit ljusare, naturen vaknar till liv och när man vaknar på morgonen sjunger fåglarna i träden utanför. Jippii...våren är här!....Och HJÄLP......våren är här!!!
Jag hör till skaran av pollenallergiker som reagerar så fort första jäkla alträd eller hasselbuske vaknar till liv......(jag har på känn att mina första reaktioner kommer så fort första förbannade al eller hassel blommar i Estland.....). Sen första februari i år har jag käkat mina allergimediciner (dessa brukar jag annars börja äta runt slutet av mars tror jag?)...och ingen som helst lättnad i tillvaron verkar de ge mej i år? Jag käkar dubbla doser och ändå skrapar jag mej sönder varje natt, vaknar med igensvullna, röda och rinnande ögon, känner inga lukter (vilket ibland kan vara en fördel när man delar tambur med två förpubertala fotsvettsmonster..), och håller på att förgås av känslan av att huvudet ligger inlindat i bomull. Suck.....så här krabulantiskt skall man må bara när man själv förtjänat det, inte när naturen orsakar det?!
Imorgon ringer jag läkaren och kräver starkare mediciner.
Jag vill tycka att våren är rolig igen......

Inga kommentarer: