måndag 17 november 2008

Nu får vintern anlända



Bilen fick nya vinterdäck på fredagen. NU får vintern komma!
Saknar ljuset och myset som nyfallen snö för med sej!

Första snön är alltid en upplevelse för sej.
För några år sedan hade första snön fallit på natten. När jag vaknade var hela världen vit och det var så härligt vackert ute. Jag hade tidig tur på jobbet den veckan, och när jag tassade till bussen i mörkret, sisådär 6-tiden på morgonen, gick jag riktigt långsamt och bara njöt av disneysnön som sakta dalade ned.
Morgonen var så vacker, och eftersom jag alltid är för tidigt på jobbet, beslöt jag mej för att inte skynda till bussen, utan njuta av lugnet och ta följande buss istället. Där maskade jag mej sen fram över gårdarna i snön, och såg bussen komma till hållplatsen. Den stannade och tog in några mänskor från hållplatsen...och blev kvar....
Där gick jag sen och sparkade snö omkring mej och gnolade glatt, när jag plötsligt insåg att bussen fortfarande stod på hållplatsen....med dörren öppen och alla i bussen gloende på mej.....
HJÄLP!? Hoppade förläget in i bussen (som jag alls inte tänkt hinna till) och chauffören skrattade och frågade "Mikäs sinua tänään pidätteli?" samtidigt som morgon ilskna medpassagerare argt blängde på våpet som försenade bussen..
Åkte alltid med samma morgonbuss, så chaffisen var ju helt säker på att jag även denna morgon skulle med...trots konstigt maskande på vägen.
Och allt jag ville var att njuta av den nyfallna snön...

6 kommentarer:

Englagård sa...

så tokigt det kan bli när man är igenkänd:)

Här har snön precis kommit ca. 1 månad senare än vanligt. Själv är jag inte så förtjust i snö men nog blir det ljusare.

Ha en bra vecka
kram Karina

Anonym sa...

Nu är vi också förberedda för vintern. Är nämligen i Sverige och ska hämta lite vinterkläder och byta däcken. Det är faktiskt minusgrader varje dag här.
Hälsningar, Päivi

Ullis/Leva på landet sa...

Tänk att du inte fick njuta av den härliga snön, *s*. Så snällt av chauffören att vänta på dig. Snön får gärna komma i mitten av december då brukar jag känna mig klar.

Kram Ullis

Krisse sa...

Tänne Mussaloon odotellaan lunta. Aamulla eilen oli jo maa huurassa. Mutta maltetaan odottaa..
Terkut toivottaa Krisse

Anonym sa...

Jag väntar sååå på snön jag också!! hälften av julklapparna är köpta och jag går och sjunger julsånger för mig själv till min kära mans "glädje". Allt från bjällerklang till stilla natt bara bubblar ut mig då jag står i köket och hackar lök. Jag måste berätta till dig Pia vad jag fick till 24 års bröllopspresent av min ONE AND ONLY. En helt otroligt fin expresso kokare. Man sätter in lite kaffebönor och mjölk i små skojiga hål och " avot" så har man det godaste tänkbara kaffet. Den diskar sig själv och jag tror att vid behov fönar den också mitt hår samt borstar mina tänder, sååå helautomatiserad är denhär superSNYGGA lyxmodellen troligen specialbeställd från NASA.

Imorgon får du höra mera då vi träffas på jobbet och kanske se några foton av detta underverk :)

tina sa...

Du berättar så levande och skojigt!Discoinlägget t.ex.jag ler fortfarande.
Ja det är något magiskt med första snön som faller ner.