onsdag 12 november 2008

Bryggångest


Det har stormat hela veckan. När det stormar lider jag av fruktansvärd bryggångest.
Jag ligger vaken och hör vinden vina, stormen yla och ser framför mej hur vågorna stiger meterhöga upp över bryggorna och river tag i både båtar och boijar.
Att vi bor nära bryggan gör inte saken bättre heller....jag kan vakna klockan tre på natten och tycka att det är helt naturligt att jag borde vandra ned till bryggan och kolla läget....
Det handlar om våra båtar naturligtvis. Två vackra saker av mahognyträd.
Dessa som jag varje gång det blåser upp till storm ser i mina sinnesbilder hur de slås sönder mot bryggan i den hårda blåsten...Jag lider alltså av extrem bryggångest!

Nu har det stormat i flera nätter igen....det har blåst hårt och det har blåst HÅRT.
När jag kom hem från jobbet på måndag kväll, tittade jag tom extra noga var jag parkerade bilen på vår gata...(blängde speciellt noga på hur ruttna björkarna såg ut nära bilen)
När jag kommit in hann jag inte ens få skorna av mej när vi hörde ett öronbedövande brak från skogen bakom huset...och jag brydde mej inte ens om att gå ut för att titta ifall bilen blivit under....var den platt så var den platt. Det var ingenting man kunde göra åt eländet just då i alla fall. En platt MB är en platt MB.

Men jag var helt lugn...kolugn....

för så länge inget händer mina båtar är jag relativt lugn......

för TACKOLOV hade jag med mindre mildt våld tvingat karlarna i huset att ta upp Piccolo (pojkarnas mahognyjolle) på lördagen....så nu kunde jag faktiskt sova mej igenom veckans storm.... (Rivan tog vi upp tidigare)
och blankt skita i ifall ett träd föll över min bil eller inte, för mina båtar var i alla fall i trygghet!
Jag kunde sova mej igenom en storm, bryggångesten till trots.
Mina båtar var ju i tryggt förvar!
(Och bilen var ok den också....till allas stora glädje.... ;o))


(Bilden är av vår Bella, en Riva Junior från 1967)

3 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Riva båtarna är ju så underbart snygga. Sån tur att du kan sova lugnt nu då med alla båtar på land.


Kram Ullis

Anonym sa...

Undrar om det är något som kommer att drabba mig också så småningom... Våra båtar (den lilla och den lite större) är i alla fall på en trygg plats även om det har blåst en hel del på sistone. I början av veckan rapporterades det vind på över 30 m/s utanför Hango!
Ha det bra! Päivi

Anonym sa...

Ta det luuunnnngggt Mike Monroe!

Vad skulle vara bättre än att vakna en vacker höstmorgon och titta ut genom fönstret och se Rivan stå där så vackert parkerad i äppelträdstoppen, då en våg mjukt och gungande skuffat den sådär sakta och ömt upp på land. Vilken trygghet att veta att den är i tryggt förvar på egen gård och inte vid nån farlig brygga var det kan hända vad som helst!!!!

H: Ozzy