torsdag 23 oktober 2008

I ett litet hus vid havet



Ovanför matbordet hänger en ljuskrona. Den har jag fått av mamma.
Min kompis Miku har från sina resor hämtat till mej härliga hjärtan av olika slag, två kristallhjärtan av olika storlek och ett stort metallhjärta upphängt i pärlband, och dessa har jag hängt i ljuskronan. Inspirerad av metallhjärtats pärlband, trädde jag lite små vita pärlor på metalltråd och virade runt ljuskronans stomme. Förra julen skaffade jag lite eukalyptuskvistar som jag dekorerade ljuskronan med, och dessa torkade så snyggt så de fick sitta kvar. Så även de små kristallprismorna som jag hängt upp.

Ljusen tänder vi nästan varje kväll under den mörka årstiden....och en och annan mysigt mörk morgon också för den delen.
Inte bara för att jag älskar ljuset av tända ljus, jo det gör jag, men nästan ännu mer älskar jag doften av nytända ljus. Då doftar det barndom och sommarhuset i skärgården. För där tänder mamma alltid ljus på bordet, det första hon gör varje morgon. En sak som faktiskt R också märkt.
En morgon när han kom ner och jag precis tänt ljusen kom han in i köket och meddelade att "Det doftar mommos och mofis stuga här!"
Jep det gjorde det nog....nybryggt kaffe och nytända ljus.....
det är så det ska dofta en riktigt tidig morgon i ett kök i ett litet trähus vid havet!

11 kommentarer:

Annica sa...

Hej PiaMaria!

Vilken fantastiskt vacker ljuskrona!!

Vad kul det låter med era "svamputflykter"! Det är verkligen guld värt att ha trevligt i kära vänners lag!

Jag och mina kompisar har hysteriskt roligt när vi är tillsammans. Vi har samma humor och massor av roliga gemensamma minnen, från tonåren fram till nu.
Risk för skrattkramp med andra ord!

Stor kram
Annica

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ajdå...var visst inloggad på min andra blogg...

Kram igen Annica

Sirkka sa...

Kaunis kuin koru...vacker ljuskrona!

Kiitos vierailustasi tack:)

Piffa och Puffa sa...

Vilken fin ljuskrona. Kan bara tänka mig vad vacker den måste vara en kväll med ljusen tända. Tack förresten med tipset om soffan. Håller med om att om jag skulle köpa en soffa som ska hålla hur länge som helst så är den säkerligen inte något vidare snygg. Om den är det så tröttnar jag i alla fall.
Kram Anette

tina sa...

En så ljuvlig ljuskrona.Du har verkligen sinne för stämning.Och dessutom mysiga morgonstunder...alltså del 1.;O)
kram

Huset på kullen sa...

Vad mysigt det lät. Ljuskronan är jättefin.

Ha en bra helg! /Linda

japp sa...

Heeij.. så fint me den fina ljuskronan.. man kan ju i princip smycka den me vad som helst.. inför olika teman å årstider eller högtider.. det är ju kul.
Just nu ångrar jag att jag kastat en smideskrona jag haft.. som inte passade nånstans, den skulle varit fin å ha lite juldekoration på.. hmmm, fasen åh, jaja, typiskt mej å vara efterklok...dingdong..de e jag de..hehe.

Hoppas allt är bra me dej. Här regnar det å är ruggigt.. var ute me hundarna på långprommis å de spöööregnade under vägens gång.. de var inte najs.

Hoppas ni får en härlig helg.. jag jobbar daghelg, så jag har de jag gör.. men de ska nog gå bra.
Ha de jättebra..kram pådej.. Helén.

Stina sa...

Det där var en fin krona minsann.:-) Kram

japp sa...

Heeij igen.. meh, jag glömde ju tacka för dina gooa ord ang. min award.. tuusen tack, kram på dej. Helén.

Nicole sa...

Vilken jättefin ljuskrona! jag älskar också doften av ljus, det ger en sorts känsla av trygghet. Jag beställde eucalyptus här på vår lokala blomsterhandel häromdagen, men jag vet inte ännu om de fär hem den...

Sarppa sa...

Onpas kaunis!