fredag 5 december 2008

Hjälp!?!


Jag har blivit allergisk mot saker, prylar, dittan och dattan!?!

Jag som fullkomligt älskat småprylar och tillbehör och allt som är smått och sött och ljuvligt...har efter veckans totalrensning av huset blivit fullkomligt allergisk mot nya saker! Efter att ha packat Mikus trehundraförtiomiljoner prylar (enbart från köket...) i samband med deras flytt,burit hem dittan och dattan från hennes hus som hon kasserat (bla kryddrören på vårt kylskåp...visst är dom snygga?!) och därefter kastat ut hälften av allt vi äger i samband med min julstädning, vill jag inte ha en ny sak in i mitt hus ifall jag inte BEHÖVER den.


Slutade tidigt idag och åkte till stora köpcentrumet i öst för att köpa nya almanackor till mej och R. Gick sen omkring och tittade på årets julgreijor, och märkte till min stora fasa att jag fick kräkreflexer av att titta på säsongprylar i stil med julpynt och mysplädar etc....saker som tidigare år fått mej vild av glädje...

Men inte nu....två timmar i köphelvetet och jag köpte två almanackor och en tvål till lilla wc:n......inget annat.......Detta har då ALDRIG hänt tidigare.....

Sorgligt......men kanske detta tillstånd går över så småningom.......

9 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Låter som du råkat ut för någon farlig sjuka, *s*. Brukar också bli likadan när jag känner att jag inte vill handla någonting. Tror att det är sunt att känna att man inte behvöer handla hela tiden.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

PiaMaria sa...

Vet du Ullis....jag har funderat på saken och kommit til att det är fantastiskt sunt att förstå att man inte behöver handla just nu!

What a wakening for me!

....nu är K skiträdd att jag håller på att bli en "viherpipertäjä" = frikämpe för ekologiskt tänkande av militära grader...


näp....jag behöver bara inte så mycket greijer som jag trodde att jag behövde innan....
så är det!

kram Pia

Englagård sa...

Ojdå, du måste ha drabbats av nån konstig åkomma. Kan undra vad som kan råda bot på den, lite surfning på julpyntade bloggar kanske kan få dig på den "rätta" vägen igen;)

Eller kanske det är lika bra att vara allergisk mot prylar till jul,då blir ju pynt-kontot inte så stort.

Ha en skön helg i ditt välstädade hem
kram Karina

Anonym sa...

Det är bättre att avstå om det inte känns bra! Som julklapp kan man ge något konkret i stället: ställa upp som barnvakt, städhjälp eller varför inte laga 3-rätters middag hemma hos presenttagaren?
/Päivi
(som köper julklappar men skulle gärna minska mängden lite)

Lallis - liv och leverne sa...

Jag kan ju inte låta bli att fnissa lite(och du; kryddrören är supersnygga!)
Det går nog över rätt som det är ska du se;)
KRAM
Lallis

Rouva Nordman sa...

...mutta eikö tuossa asiassa ole hyväkin puoli: rahaa säästyy ja on ekologisempaakin olla ostamatta niin paljoa. Minulle on tullut sama reaktio, kuin sinulle. Olo on ollut paljon kevyempi, kun olen lakannut shoppailemisen.

Trevligt söndag!

Englagård sa...

Ja visst är den söt, jag är rätt förtjust i den själv:)

kram Karina

Krisse sa...

Hyvää 2. adventtia sinulle toivottaa Krisse

Anonym sa...

Jag var också till kaoset och julhandlade idag med min kära svärmor.
Hon vill alltid ha med mig då hon julhandlar så hon kan fråga råd om vad hon skall köpa till oss. Nååå... vi kom in till Stockmann och hon frågade vad jag ville ha. Före jag hann svara sade hon att ett nattlinne skulle kanske vara något. (Jag skulle just svara henne att jag har skåpet fullt av dessa linnen från alla tidigare jular och födelsedagar samt namnsdagar sen 24 år tillbaka, som jag just fått av madame herself) då hon sade att visst behöver man alltid nattlinnen och jag höll med såklart, snäll svärdotter som jag är och så köptes det 73 linnet till mig. Hon frågade också vad hennes son behöver och hade svaret såklart själv igen genast. Det blev en blus med just dedär ränderna som han hatar som mest.
Då vi satt hemma hos oss efter några timmar i stan och drack kaffe med svärfar sittande sovande i soffan med löständerna på tork sade hon dedär så härliga och välmenande orden igen...."Tänk vad bra att vi shoppar tillsammans så att jag får veta vad ni vill ha så jag inte köper något onödigt"
Oj Oj min gulliga och alldeles härliga svärmor( under alla dessa snart 25 år har vi aldrig varit i luven på varandra)