lördag 27 december 2008

Julfrid


TUSEN tack för alla fina julhälsningar jag fått! (...och oroliga förfrågningar om ifall jag fastnat i nya fåtöljen...jag är ok...jag önskar att jag hade haft tid att sätta mej i fåtöljen....!)

Vi har först firat Ks förtioårsdag med dunder och brak,
han hann trots allt (och efter många sömnsvaga nätter för min del) hem i tid från Moskva, och vi lyckades ordna en riktigt trevlig fest för hans nära och kära. Sen hade jag TACKOLOV två dagar ledigt då jag rusade runt som ett skitigt streck och skaffade alla julklappar på två dagar.
När julafton äntligen var här, fick jag stegring och genomled aftonen med hjälp av totaldoping =flunssamedicin och rödvin. Först massor med flunssamedicin så att jag klarade julmiddagen här hemma (mina föräldrar och min lillasyster var hos oss) och sen massor med rödvin hos grannarna där vi avslutade julaftonsnatten i trevligt sällskap.
På juldagen packade vi barn och djur och klappar i bilen och åkte ut till svärmor Mamo på landet. Där åt vi och drack vi så vi tänkte spricka, och sen åkte vi iväg till bastuafton hos Sanna och Peter...med mera mat och dryck, och ganska mycket singstar-skrålande ;o)) Jättemysig kväll!
På julannandag åkte vi iväg till Maria och Janne i Pernå för att fira Evas 1-årsdag. Mera mat och dricka.....jättegod mat och antagligen jättegod dricka (jag var chaufför). När vi kom hem till Mamo spelade vi Trivial Pursuit till halva natten (eller de andra...jag gav upp vid halva spelet och gick och lade mej med min bok= Barskrapad......en tankeställare för var och en....passar mej perfekt i min nuvarande sinnostämning om nollkonsumption...)

Idag har vi bjudit på försenat födelsedagskaffe till några av Ks äldre släktingar som inte kunde komma till festen hos oss, och därefter firat Os gudmors, Tuulas, födelsedag.

Sen åkte vi hem till stan....och julfriden....
Vi hade bestämt oss för att fira den sista dagen av Ks jullov i pyjamas hemma ätandes skinka och drickandes glögg.

Trodde vi..
.. just fick jag ett samtal av lagets tränare att nästa års aktivister/ledning, träffas i imorgon på ett hotell i stan för bastukväll och planering av nästa års säsong...och sen firar vi föreningens ordförandets 40-årsdag på en bar i stan...
Så nu är K och jag bokade imorgon också...

..Julfrid.....
...kanske nästa år!

Ha det så bra alla!!

Kram P

(Ljusen på bilden är Ks brorsdotters Marias gåva till K på 40 årsdagen....en hel glasbricka fylld med underbart vackra ljus)

7 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Verkar verkligen som om du har haft riktigt fullt upp över jul. Verkar ju i alla fall som du haft kul. Hoppas att du mår bättre och att flunsan dragit sin kos.

Ha en riktigt god fortsättning!
Kram Ullis

Anonym sa...

Halleluja Hon lever!!!! Jo! välkommen till jobbet igen och ta det lungt.... Jag lovar att sitta med dej i kafferummet och hålla dej sällskap då du tömmer ditt hjärta med allt detta hosande och härjande.Jag skall koka kamomillte till dej och sätta i ett "pore valium" och ta med min julklapp, nackmassage apparat + att skriva ett sms till K att det skulle vara på tiden med ett långt veckoslut i Milano.....

PiaMaria sa...

....jag hosar och härjar inte alls mera.....imorgon har jag "bastumöte" med tränarna i laget.....

okej K sitter i bastun med dem och jag sitter under tiden utanför och dricker deras sider...sen har vi möte om lagets framtid...varefter vi susar ut i helsingforsnatten och yrar....men vi har möte.. och är jätteviktiga....kan du väl se!!?!!

PiaMaria sa...

...ja att jag är jätteviktig alltså.....

för K är mitt förkläde.....

när jag är jätteviktig.... ;o))

Kram P

Anonym sa...

Jo just, dessa viktiga möten!!!
Nästa år kommer det troligen att vara träningar 1 gång i månaden för dessa stackars små oskyldiga barn medan "tränarna och föräldrarna" har varje fredag en sk planeringskväll med öl, kossu och bastu......allt för barnens välmående.
Visste du att vi firar "viattomien lasten päivä dag!? Gratulerar!

PiaMaria sa...

Du vet ju säkert vännen att Viattomien lasten päivä (Menlösa barnens dag....och NEJ det är inte samma som menlösa männens kvinnor!?..är min namnsdag...alltså Pia-dagen!!) Now You Know!

Och det att jag är ute och roivar med mina unga män...öh...barnens coachar...gagnar ju bara husfriden när vi alla är med...inkluderat K!
Vi har en gemensam hobby sidu....

PiaMaria sa...

...eller borde detdär ha varit menlösa kvinnornas män!?!
Go figure....latin to me and latin to you my friend....