torsdag 8 oktober 2009

Igelkottsmetro

Min mormor och morfar hade halvtama igelkottar.
Varje kväll klockan åtta kom dom för att äta. Igelkottarna alltså.
Min syster och jag brukade stå i mommos och mofis sovrumsfönster helt tyst och stilla och vänta på att dom små taggbollarna skulle komma springande bakom bastuknutarna.
För att kråkorna inte skulle komma och nappa igelkottarnas mat, byggde min morfar en "igelkottsmetro". Den såg ut som en trätunnel där igelkottarnas mat lades i mitten av tunneln. Och maten....det var inte vad som helst det inte :)
För min morfar åkte några gånger i veckan in till torget för att handla färsk strömming till igelkottarna, och varje kväll stod min mormor och stekte två stora plättar till igelkottarna till efterrätt.....för det visste hon att dom tyckte om.
Min mommos och mofis gourmetigelkottar <3

5 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Så mysiga minnen. Det är inte ofta man ser igelkottar här nu. När jag var liten så fanns det en hel del.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Livet på Sjögård sa...

Det var det värsta, maken på 'gourmekottisar' har man inte hört talas om förr... :)

Krisse sa...

:-))
Mukavaa syksyistä keskiviikkoa..

Lena sa...

Härligt! Jag har inte sett igelkottar på flera år, tyvärr :-( Fasaner och ekorrar har vi här och matar dem med nötter och frön.

Soliga hälsningar,

Lena

Lallis - liv och leverne sa...

Vilket härligt minne:)
Ha en fin helg, vännen
Kram Lallis