fredag 19 augusti 2011

Och så blev jag sjuk

Rätt åt mej.
Efter mitt sura inlägg om feiksjuka människor vaknade jag med snuva.
Eländig skitsnuva.

Eftersom en tredjedel av personalen på jobbet är borta pga sjukledigt, släpade jag mej dit och körde veckan ut. Jag har ju inte feber, jag är bara snuvig, tänkte jag.

Så stötte jag på nya kollegan Svensken, han jag har ganska mycket gemensamt med.

Och fick mej en ordentlig uppläxning. Och ja..han hade rätt.

Man blir fanimej inte frisk av att jobba halvsjuk, man blir bara sjukare.

Grattis.
Jag är en tönt. Jag vet det. Och det behövdes en egen Svensk till att berätta det för mej. I Sverige stannar man hemma när man blir sjuk. Genast. I Finland kämpar man på tills man trillar. Bokstavligen. Och hur dumt är inte det?!

Fast nu är det veckoslut och jag har tid att sova flunssan av mej så att jag är i skick att jobba på måndagen.

Fast det är det vi kallar Sisu på finska...vad kallas det på svenska?

;)

3 kommentarer:

"Karlsson" sa...

Sisu? Låt oss analysera det ordet lite... I det sammanhanget som du nämnde, dvs gå och jobba trots att man är sjuk, det kallas i Sverige för att man är dumsnäll. Sisu, så där i allmänhet, är inte det en maträtt? ;)
Fez Karlsson a.k.a Svensken

Krisse sa...

Morjensta vaan..täällä samassa räkätaudissa kamppaillaan. Yön jälkeen koko suu kitapurjeeseen asti on niin kuiva että saisi melkein kielen kiskoa suusta että saisi sen liikkumaan. Koko yö menee suu auki maatessa...
Pikaista paranemista toivottaa Krisse

Anonym sa...

Antar att du menar jävlaranamma...
/Cecilia i Göteborg