torsdag 5 januari 2012

16 November 2011 förändrades mitt liv för alltid

16.11 2011 förändrades mitt liv för all framtid.

Vårt äldsta barn, R, var då med om en trafikolycka och skadades MYCKET allvarligt, och när jag satt på sjukhusets intensivavdelning i en vecka och inte visste hur det skulle gå för mitt barn, förändrades mitt liv för alltid.

Jag såg inte bara mitt eget barn i en situation som jag hoppas att ingen någonsin behöver uppleva med sitt barn eller sina nära, men jag såg även de andra barnen och familjerna runt omkring oss på sjukhuset och rördes starkt även av dessa människoöden.

Jag lärde mej det viktigaste jag någonsin lärt mej, ända in i benmärgen....

Aldrig mer kommer jag att ta saker för givet.
Aldrig mer kommer jag att ta människor i mitt liv för givet.
Aldrig mer i hela mitt liv kommer jag att gå hemifrån arg eller låta mina barn gå hemifrån arga...man vet aldrig om man ser dem igen.

Framför allt tänker jag aldrig mer ligga nätter vaken och grubbla på orelevanta saker som jobb/pengar/annat som inte är värt att stressas för.
Och jag kommer aldrig mera i hela mitt liv att klaga och använda energi på att vara missnöjd på löjliga saker som dåligt väder eller långa köer i butiken etc.

För det är bara världsliga saker, som min vän Karlsson på taket skulle säga.....

Min familj och mina vänner, människorna i mitt liv, är viktigare än allt annat.

Och R, nu två månader efter olyckan har han ännu en lång väg att gå på sin bättringsväg, men han kommer att bli bra, det vet jag.

Och mitt liv har förändrats för alltid, för nu har jag lärt mej att vara tacksam varje stund för varje stund jag har.....

det kunde vara så mycket värre...

Kram till er alla

P

6 kommentarer:

Krisse sa...

Tuntuu surulliselta lukea ...:-(
En oikein löydä sanoja. Toivon että kaikki muuttu oikein hyväksi ja lapsonen tervehtyy ennalleen.
Miksiköhän meille pitää tapahtua jotain tosi pysähdyttävää ennenkuin huomaamme miten tärkeä mm.läheiset ovat.
Lähetän sinulle halirutistuksia ja toivotan säkkikaupalla hyviä päiviä perheellesi ja lapsellesi....

Viisas mies sanoi kerran, että jos rahtilaiva
osaisi ajatella ja tuntea, se ei koskaan irtautuisi laiturista.
Se pelkäisi niitä tuhansia ja taas tuhansia aaltoja,
jotka sen on kohdattava. Se pelkäisi laineiden suurta määrää,
eikä edes huomaisi, että nehän on kohdattava vain yksi kerrallaan.

-Krisse-

Livet på Sjögård sa...

Ojnej, så fruktansvärt att läsa. Hoppas innerligt att din son repar helt och hållet...
Önskar er en god fortsättning på det nya året; tillsammans :)

Ana Beth Lima sa...

Isso ai, o importante é aprender com nossas experiencias

PiaMaria sa...

Você tem o direito! P

"Karlsson" sa...

Bästa P!
På något märkligt sätt är det skönt att läsa detta, för att få reda på att allt är bättre med R, dig, och resten av familjen. Jag har tänkt mycket på er under den här tiden.
Jag förlorade själv nästan min hustru, för några år sedan, men tack och lov, mår hon bra idag. Min hustru hade en lång väg tillbaka till att bli bra, och som du själv skriver, det har R också. Han klarar det, för han är stark, och han har dig. Du, är min idol!

PiaMaria sa...

Fez. Tack. Du gör mej ordlös....det är det inte många som lyckats med.....

kram P