fredag 29 juli 2011

Matremont



Med två unga män som idrottar väldigt mycket samtidigt som de växer så det knakar, har mitt intresse för näring, mat, kost väckts. Om man tränar som de, flera gånger i veckan, behövs det rätt kost för att kroppen ska orka, hålla och framför allt växa på ett sunt sätt.
Jag har denna vinter och vår varit på flera jättebra föreläsningar om kost, och med färska minnen av pappas hemska sjukdom som man faktist spekulerar om att i vissa fall kan orsakas av "fel" kost, har jag medvetet försökt suga åt mej så mycket jag kan om kost och rätt kosthållning.

En av föreläsarna (på Solvalla Brainwashcamp som R kallar det) sade en mening som etsat sej i mitt huvud: "Man bygger inte ett starkt och stadigt hus med dåligt virke"

Enligt detta lever vi numera. Inga hel eller halvfabrikat i vårt hushåll om det går att undvikas, så lite E-koder som möjligt. Närproducerade produkter så långt det går och framför allt rena fina ingredienser till all mat vi gör...och maten gör vi själva.
Med massor med goda grönsaker, bär och frukter. Jag har denna sommar blivit en baddare på att göra Greensmoothies, dvs smoothies gjorda på färska bär, frukter, sallader och frön. Urgott! Vi är inte vegetarianer utan äter gott om kött, fisk och fågel. Vi har även övergått till att använda färska kryddor och oraffinerat havssalt som innehåller alla fina mineraler som tagits bort ur det renade saltet. Till och med K har motsträvligt måstat medge att det finns en logik i att välja ekologiskt odlade grönsaker/frukter som i godan ro fått växa och hinna producera alla viktiga vitaminer istället för att med konstgödsel blivit tvingad till en snabb uppväxt för att snabbast möjligast se färdigt ut. (K är lite allergisk för allt som är ekologiskt så ni kan tänka att detta varit en kamp hos oss ;)))
Vi väljer bra kolhydrater och använder inte alls socker. K gick tom så långt att han köpte oss en köttkvarn. Har vi tid så mal vi vårt kött själva :)
(vi har släktingar som har ett bolag som producerar hundmat och dessa nämnde en gång att de har svårt att få levererat hundmatskött ( slaktrester) under grillkorvstiden för att korvfabrikanterna köper då upp allt de får tag på......)
Vi använder heller inga lättprodukter som oftast bara är fyllda med konstgjord skit, utan använder riktig grädde och smör.
Har jag gått ner i vikt? Ja det har jag, men det är inte det som är poängen utan hur vi mår.
Vi har aldrig ätit så gott som denna sommar, och vi mår alla jättebra!


Men nu när sommarlovet närmar sej sitt slut fick jag plötsligt en ny angst. Inte angsten över att börja jobba igen, nej, för jag gillar faktiskt mitt jobb...men angsten över att igen återgå till att äta skolmat. Mat som jag inte själv kan bestämma över (inte heller mina barn förresten....samma skolmat från samma massproducent äter vi alla som äter skolmat). Mat som är allt annat än utan tillsattsämnen och ekologiskt odlat. Mat som enbart har en funktion som fyllnad i magen, inte näring för kropp och själ. Helt motsattsen till allt jag lärt mej och min familj och våra kroppar denna vår/sommar.

Suck....så här sitter jag med mitt nya dilemma. Att äta eller inte äta.
Får försöka hitta en utväg till detta för mitt nya matliv, det vill jag inte lägga av med.

3 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Roligt när nya intressen väcks... Tycker du är jätteduktig som lägger ner så mycket tid på vad ni stoppar i er... och förstår dilemmat med skolmaten...

Här har vi fått hela familjen att hålla upp med godis, läsk och chips under ett halvår. Det var inte svårt och ingen saknade det... Nu har vi ätit godis i små mängder under sommaren, men ska nog till att utmana barnen ännu en gång. Som morot ligger något eftertraktat i potten:)

Kram
Annica

Kamomilla sa...

Vi har gått igenom lite samma här. Mannen lagar till och med ketschupen själv nuförtiden. Han bakar allt bröd också, vi köper inget.(fast jag som unviker snabba kolhydrater äter inte bröd alls) Vi använder smör och riktig grädde, köper kött från jaktlaget. Slimsorna som blir över efter styckningen får hunden, så allt tas tillvara. Hunden mådde inte bra av sitt torrfoder så numera äter han barf-mat (bones and raw food)Bland annat hönshalsar och broskbitar,mald komage o annat smakens.. ;)

Mannen fick en köttkvarn till julklapp och nuplanerar han att börja göra egen korv.
När jag jobbade på dagis ännu för några år sedan, hade jag konstant ont i magen. Det berodde på den förkokta polska potatisen som serverades. Bildade gaser i magen så man var som en ballong varje eftermiddag. :( huh. Dessutom serverades det ju väldigt processerad mat, som bara värmdes upp. Rena E-bomberna. Att välja pålägg är svårt nuförtiden. Ironiskt nog är det euroshoppers medwurst som är en av de pålägg som innehåller minst E-ämnen..
Det är en djungel att leta sig fram i, men det är ju upp till oss konsumenter att visa åt köpmännen vad vi vill ha i butikshyllan...

"Karlsson" sa...

Jag som fortfarande tycker om McDonalds... Fick lite lätt ångest av att läsa detta inlägg...